Publisert av: pertm | 01.02.10

Tilgang til Ebøker

Vel etter å ha sett på ebok lesere så tenkte det var på tide å se på de som leverer ebøker. Jeg kan ikke ta med alle, her er noen som for meg ser mest relevante ut. Så jeg fant 5 leverandører av ebøker og forsøkte å sammenligne dem og hvilke formater de har.

Fictionwise Digitalbok Baen eBooks Amazon
eReader [-er.PDB] Ja
ePub [.EPUB] Ja Ja Ja Ja
Adobe [.PDF] Ja Ja
Microsoft [.LIT] Ja Ja
Palm Doc [.PDB] Ja Ja
Rocket/REB1100 [.RB] Ja Ja
Franklin [.FUB] Ja
Hiebook [.KML] Ja
Sony Reader [.LRF] Ja Ja
Isilo [-is.PDB] Ja
Mobipocket [.PRC] Ja Ja Ja
Kindle [.MOBI] Ja Ja Ja
OEBFF Full VGA [.IMP] Ja
OEBFF Half VGA [.IMP] Ja
Rich text [.RTF] Ja
HTML Ja

Fictionwise

Har en del billige bøker noen er til og med gratis. Noe som jo er positivt. Hvor mange format en bok støter er derimot varierende fra bok til bok, de som har MultiFormat har alle formater andre bøker kan ha en eller to. Man må da velge hvilken en skal bruke

Digitalbok.no

Norsk ebok forhandler, har to formater de har også Norske bøker hvor mange vet jeg ikke. De bøkene jeg har sett på kommer bare i et format men det er mulig noen kommer i flere

Baen

Baen kommer i flere formater, ikke bare det men ofte er de første kapitlene fritt tilgjengelig i en bok. Ja ikke bare de har ikke DRM, noe som når jeg tenker på det ville vært vanskelig med HTML & RTF. En del av deres bøker er også gitt ut gratis, høres kanskje rart ut men når de bøkene stort sett er de første bøker i serier så er håpet at folk skal kjøpe resten enten det er papir eller digital utgave. En annen ting de har gjort med noen av sine Innbundet bøker er å ha en CD som inneholder en del andre bøker fra Baen. De er faktisk online for de som er interessert her.

eBooks

En ting jeg ikke liker med eBooks er at man må velge hvilken format man skal bruke, hvis jeg starter å handle et format og senere finner bytter ebok leser må den nye håndtere det formatet som er valgt for å fortsatt ha tilgang til bøkene. Det samme problemet har Fictionwise, men ikke de som har MultiFormat.

Amazon

Amazon har mange ebøker, problemet er at en slik det nå ser ut vil være låst til Kindle bruk og DRM er noe jeg misliker. Noen av deres ebøker er dessuten begrenset til USA eller kanskje USA & Canada.

Andre

Barns & Noble og sannsynligvis andre har også ebøker men en del av dem er begrenset til USA. Det er også en del sider som har gratis ebøker såer man ute etter eldre bøker som ebok så ville jeg undersøkt om de var tilgjengelig gratis.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

