Publisert av: pertm | 29.01.10

Valg av ebok leser

Jeg har en stund tenkt på å skaffe meg en ebok leser. Om jeg kommer til å gjøre det nå vet jeg ikke.

Ting jeg ser som fordel med en ebok leser generelt

  • Ha alle eller i det minste mange bøker på et sted som er lett å komme til
  • Tar mindre plass, slipper fysiske bøker som tar opp i bokhylla
  • Slipper porto på bøker

Ting jeg ser som negativt

  • De fleste lesere er dyre
  • En må velge hvilke ebøker som er kompatible er avhengige av hvilken ebok leser en kjøper, en kan ikke kjøpe bøker fritt
  • Ebok lesere med eBlekk har så langt bare svart-hvitt skjerm. Ikke et stort problem på vanlige bøker.

Hvilke lesere har jeg tenkt på:

Kindle og Kindle DX

Det er ikke så lenge siden Amazon startet med Kindle for alle utenfor USA. Nå er også Kindle DX tilgjengelig utenfor USA. Noe som er veldig positivt

Kindle Kindle DX
Pris $259 $489
Skjermstørrelse 6” 9,7”
Kapasitet 1500bøker 3500bøker
Batteri 1 uke 1 uke
Tilgang til bøker 400 000 bøker 400 000 bøker & magasiner

Større kapasitet er fint men ikke viktig til DX, det som jeg synes er viktigere er den større skjermstørrelsen. Denne vil så vidt jeg har forstått ikke kunne støtte norske ebøker, noe som for noen vil være et problem. Disse vil en måtte importere selv fra USA med moms og avgifter det vil føre til.

Et problem med Kindle er at de ikke har åpen standard, men like mye slik jeg ser det at de ikke støtter andre standarer utenom PDF.  Det minner for meg litt om saken med iTunes og Forbrukerrådet.  Forbrukerrådet er også kritisk til Kindle og deres vilkår.

Nook

Barns & Noble sin ebok leser koseter vel det samme som Kindle, den har mircoSD kort mulighet. Så vidt jeg har forståt er denne ikke tilgjengelig for oss utenfor USA, noe som jo er et problem selv om jeg hadde klart å lurt den hvis jeg vil ved bruk av jetCarrier. En ting positivt med denne er at den har fargeskjerm og 3G støtte.

QUE

QUE kan være en interessant alternativ, den har stor kapasitet med stort minne og stor skjerm som faktisk er touch screen. Igjen er det bare tilgjengelig i USA. Den er heller ikke gitt ut.  Prisen er ikke hyggelig $649 eller $799 for 4Gb eller 8Gb versjonene. De har kobling til WiFi. Jeg lurer på hva som vil skje med Nook når denne kommer ut siden det er noe av det samme.

Digitalbok.no sine ebok lesere

Jeg har lenge sett på digitalbok.no sine ebok lesere. Jeg var mest interessert i iRex Liad utgavene siden de har større skjerm. Det er i det minste det jeg mener å huske. Problemet er at disse ebok lesere ikke støtter norske ebøker og er utdaetert siden de ikke støtter DRM brukt i norske ebøker og alle står som utsolgt på Digitalbok sine sider. Cybook deres andre merke med ebok leser er billigere 2 ½ – 3 tusen, men det er elendig informasjon siden det ikke står bra produkt info om dem.

eBookwise-1150

Denne er ikke mulig å kjøpe utenfor USA/Canada, vel da kan man ikke kjøpe den. Jo det er en mulighet igjen om en bruker JetCarrier eller noe tilsvarende og får den sendt til en adresse i USA og deretter sender de videre til Norge.

eBookwise-1150 koster heller ikke så mye bare om lag $90. Den har langt mindre minne 64MB. Jeg ser ikke at den er kompatibel med norske ebøkers DRM. Denne her har baklys om en skulle være uten eksternt lys, noe en del av de andre mangler. Baklys vil selvsagt bruke mer strøm og korte ned på batteri levetiden. Skal en kjøpe denne må en også bruke adapter til å lade den.

iPad

Alle som har følgt med i det siste vet at iPad kommer, vel det går an å lese bøker på den det er jeg ikke i tvil om, men jeg ville ikke like å binde meg til Apple og iTunes for bøker. En annen ting er at dette har feil type skjerm for det jeg vil ha, i det minste for å lese bøker. Den er dessuten dyr, i det minste i forhold til å bare brukes som ebok leser.

Mitt valg

Vel jeg har funnet ut at jeg forløppig ikke skal kjøpe noen. Etter å ha tenkt litt på det så har jeg tenkt på hva som ville være den ideele ebok leser for meg

  • Minne kort mulighet
  • WiFi kobling eller i det minste USB
  • Kan bruke amazon sin butikk
  • 10″ skjerm eller større er greit med svart hvitt
  • Muligens 3G kobling

Mine bøker i papirformat, vel noen av dem

En annen ting jeg har innsett er at det bare er en del av tingen, en annen er at en ting er å kjøpe en ebok leser noe annet er å slutte, eller i det minste delvis å kjøpe vanlige papir bøker. Bildet er en del av mine bøker som jeg har i papir format. Ja jeg vet det er mange, samtidig så ser jeg at den fysiske plassen til bøker begynner å bli begrenset… Det er også tungt å ha med mange bøker om en skal ut og reise og ebøker går ikke i stykker på samme måte som har hendt med noen av mine bøker selv om ebok leseren det er en annen sak.

Pris er et annet problem jeg har sett litt på kindle prisen iforhold til papir format prisen og den ser ut til å være lik eller dårligere for kindle utgaven i forhold til paperback av samme bok.

Jeg har ikke bestemt meg enda. Informasjonen om digitalbok sine ebok lesere er for dårlig. Så der blir det ikke noe. Fictionwise sin ebok leser er jeg ikke interessert i, den er ikke dyr. Kindle variantene er de jeg har mest lyst på, men foreløppig så tror jeg at jeg utsetter noe kjøp. Kanskje kommer B&N med en internasjonal utgave av Nook eller QUE, eventuelt at fictionwise sin kommer i internasjonal utgave. Det beste var om amazon gikk over i et format som andre enn Kindle kunne bruke eventuelt sluttet med DRM.

Jeg har ikke snakket så mye om norske bøker fordi de færreste av bøkene jeg kjøper nå for tiden er på norsk.


Responses

  1. Interessant post synes jeg! Greit å få en liten oversikt over e-bok lesere.

    Tror at det tvinger seg fram en felles standard for e-bøker etterhvert, men ikke så lett å vite. Apple og iTunes har jo lyktes sålangt..

  2. […] til Ebøker Vel etter å ha sett på ebok lesere så tenkte det var på tide å se på de som leverer ebøker. Jeg kan ikke ta med alle, her er noen […]


Legg igjen en kommentar

Kategorier

