Publisert av: pertm | 21.09.09

Grunnleggende Excel formler

Tenkte jeg skulle forklare litt av det enkleste med formler i Excel. Det er to måter å ha referanser i Excel, den mest brukte er f.eks A1 der A er kolonne og 1 er rad nummer. Den andre er R1C1 for samme måte, buker du den så vel jeg vil ikke hjelpe deg mer enn å si at du bør bytte til den andre metoden. For å starte en formel så må man skrive som første tegn er lik ‘=’ det er også mulig å bruke pluss og minus.

Bruk av dollar $

Har man en referanse kan det være praktisk med å bruke dollar tegnet til å holde posisjonen. Hva er dette godt lurer du kanskje på. Vel om man kopierer en velle med formelen vil den ikke forandres når det er ‘$’ foran.

Det er 4 måter dette kan gjøres på her er eksempler om man har noe lik A1

1: =A1

Både rad og kolonne flyttes

2: =$A1

Kolonne er alltid A mens rad flytter seg

3: =A$1

Rad er alltid rad 1 mens kolonne flytter seg

4: =$A$1

Referansen er alltid til A1

Når cella kopieres vil bokstav eller tall flytte seg tilsvarende om det ikke er dollar foran. Hvis det kommer til at det refereres til en celle som ikke eksisterer ved å kopiere til der det ikke har noen gyldig referanse. F.eks kopiere eks1 oppover eller til venstre vil en få feilmeldig.  Å refere til cellen man står i bør man ikke gjøre hvis en ikke vil ha sirkelrefereanse.

Noen formler

Det er mange fomler i Excel, jeg vil bare ta for meg noen her.

HVIS

=HVIS(logisk setning; SANN;USANN)

En hvis formel kan være nyttig til mye og er en av de formlene bruker oftest.

Logisk setning kan være en formel eller om celle verdi er større enn en annen eller et tall, ja det kan bli ganske komplisert når en starter å nøste flere formler inne i hverandre.

Sann og usann kan også være tall, tekst eller formler

SUMMER, ANTALL, STØRST, MINST

Disse formlene kan ta flere verdier og gir et tall. Alle teller bare det som er tall av en eller annen sort. Det er kanskje viktigst for ANTALL som en kan tro teller alle celler som ikke er tomme. Bruk da heller ANTALLA

SUMMERHVIS og ANTALL.HVIS

Disse to er nesten like. ANTALL.HVIS er litt enklere siden den sammenligner cellene med en verdi, som kan være en referanse til en celle, eller en verdi eller  tekst. Jeg tror faktisk ikke jeg har prøvd å satt formel inn i denne formelen

=ANTALL.HVIS(A1:A10;B11)

Hvor mange av verdiene A1 til A10 er lik B11

SUMMERHVIS er litt mer komplisert siden den tar tre verdier.

=SUMMERHVIS(A1:A10;B11;B1:B10)

Hvis A1 er lik B11, så leg til verdien i B1, så tilsvarende med A2 og B2 til man har summert alle verdier som stemmer.

N.MINST og N.STØRST

Dette er nye formler i 2007 versjoner og tar inn en rekke av tall og et tall og gir det n minste eller største verdien av tallene

=N.MINST(A1:A10;3)

Gir det 3je største tallet i området a1 til a10

INDEKS

INDEKS er en formel for å finne en bestemt formel. Den har to bruksområder, den ene er for et område som kan være et område av rader og kolonner. Den andre metoden er at man har flere områder og ikke bare velger hvilken rad og kolonne som verdien skal taes fra men også hvilket område en skal ta den fra.

Den enkle metoden kan se slik ut

=INDEKS(B2:K11;1;1)

Her starter området i B2 og verdiene 1 og en på de to siste vil gi B2 mens 10 og 10 vil gi K11.

Den andre metoden for å bruke denne formelen tar fire veridier. Først en liste av områder.

=INDEKS(($F$10:$N$18;$F$21:$N$29;$F$32:$N$40;$F$43:$N$51; $F$54:$N$62;$F$65:$N$73;$F$76:$N$84; $F$87:$N$95;$F$98:$N$106);$O10;$R10;S$9)

Dette eksemplet har man først 9 områder i en ekstra sett av paranteser før en velger rad og kolonne som i den enkle versjonen. Den siste verdien sier hvilken av de 9 områdene det skal hentes fra.

Slå sammen tekst

Har en data i to celler eller data en vil ha med noe tekst så er det bruke & for å binde det sammen tekst.

=A1&B1

=»Snitt : «&B1

Her er to eksempler, selsagt kan en bytte ut referanser med tekst og gjøre det mer komplisert

Paranteser

En trenger ikke ha en spesiell formel for å bruke parenteser, spesielt når har utregninger så kan det være lurt å bruke paranteser slik at ikke Excel skal regne ut feil om du er usikker på om formelen gir riktig svar. Det kan være lurt å teste med noen verdier og se om resultatene er sannsynlige

Nesting av formler

Det er fult mulig å ha en formel inne i en annen. Hvor mange ganger det er mulig varierer mellom versjonene av Excel. 2007 versjonen er ganske mye forbedret i forhold til tidligere versjoner.

En enkel metode for å gjøre dette er å ta det i step istedenfor å lage en stor formel bruk flere celler til å lage en formel for deretter når en vet de virker slik tenkt bytt ut refereanse til cellene og få en celle med formel. For å gjøre dette så er det lurt å starte bakfra for det en skal finne ut.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Kategorier

%d bloggers like this: