Publisert av: pertm | 29.06.09

Anno 1404

Da var Anno 1404 i hus. Jeg kjøpte deluxe utgaven og for en boks det var. Jeg har kjøpt slike dyrere utgaver av spill minst en gang før men aldri har jeg hatt en boks som er så finn som dette, en fin treboks som vel nesten kunne vært gammel. Vel innholdet et lite hefte med bilder fra spillet, et kompass som ikke ser ut til å virke særlig bra selv om etuiet til det ser bra ut. Bonus DVD, noen frø og selvsagt selve  spillet.  Kompasset var vel den største skuffelse siden så vidt jeg kan se det ikke fungerer, når pilen går rundt og ikke viser så vidt jeg kan se hva som er nord & sør. Jeg har prøvd litt med en magnet for å se om det fikk den til å virke, men det ser det ikke ut til at den gjør.

Selvsagt ligner det på tidligere Anno spill spesielt Anno 1701. En av de to store forandringene er at en nå etterhvert må gi flere former for en vare eller tjeneste etter som husene blir oppgradert. Man starter med at innbyggerne blir fornøyd etter som de oppgraderer husene sine. Du starter med at de i nivå 1 trenger fisk til mat, på nivå 2 trenger de også krydder, på nivå 3 trenger de brød også, mens på nivå 4 trenges kjøtt i tilegg til de andre. Når man trenger krydder blir man nødt til å kontakte utsetningen fra orienten og for man kan ikke i utgangspunktet dyrke krydder. Det kan man først når en har kontakt med orienten og har satt opp en orient by i stor nok størrelse. Orienten har egne bygninger og andre krav til hva som trengs for mat og alt annet. For mat har de dadler i nivå en, sannsynligvis har de noe annet i nivå 2 uten at jeg så langt har funnet fra til det. For tro har vestlige først et kapell og så på nivå 3 kirke, mens orienten har moske på nivå 1. Hvor mange nivåer det er med sivilisasjon er jeg litt usikker på. Det er 4 på vestlige og 2 på orienten.

Som vanlig er det ganske diffust hvilke rike som det handler om, eller hvor det er bortsett fra at det er mange øyer. Det vestlige er et keiserrike og det orienten ledes av en sultan. Kampanjen er bra det jeg har spilt av den, selv om noen oppdrag kan være litt vanskelige å få til eller i de hele tatt å få. En ting som er irriterende er at det kan være vanskelig å løse noen oppdrag siden du må lesebeskrivelsen for at det skal være mulig å løse det. Det er noen ganger litt irriterende. Som vanlig er i denne serien er det ganske diffust hvilket emperium og hvilken sultans rike det er snakk om generelt.

En annen forandring er at det er forbedringer til skip eller varehus som hvis puttet i en bestemt slot gir visse fordeler. Disse kan kjøpes og gis av og til gratis. Kulturer slik det var i 1701 er borte. Isteden er orienten der som jo har en parallell bebyggelse, i det minste i et vanlig spill om man vil ha litt størrelse. Det er noen nøytrale deltagere i spillet, men det er  nøytrale bygg for å få kontakt må en kolonisere øya og bygge vei til deres port. Da kan en drive handel av forskjellig slag. En ting som overrasket meg var at nåre en kommer til det siste nivået enten det er orienten eller vestlige så er det mer ressurser som trengs for å gjøre innbyggerne glade. I 1701 var det å holde alle ressursene når man kom på det femte nivået som var utfordrene siden det var minst en ting man måtte skaffe fra en fremmed kultur. Her ser det ut til at det blir mer en kan bringe dem etter at de er på siste nivå. For orienten så kan det være bygg som er relatert til høyeste grad til vesten som jeg ikke har kommet til enda.

Jeg liker spillet, litt utfordrende er at man er ikke helt sikker på hvor mye en trenger av hver ressurs. Da jeg kjøpte 1701 var det ferdig analysert slik at man var klar over hvor mye mat osv en trengte til hver innbygger. Ved å etterhvert dele det opp i flere typer av samme ressurs blir det mer uten at en får så mange mer. Det er også spennende at man må utforske spillet for å finne hva man trenger for å produsere noe. Av og til og særlig i starten kan det være at det er noe man overser som at en trenger for å lage skinn klær salt. Grafikken er bra, selv om jeg har sett noen feil nå og da.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

