Publisert av: pertm | 02.06.09

Virtuele maskiner

Jeg har tenkt en stund og hørt hvordan en kamerat bruker Virtuell maskin til å spille Civ 3 på sin maskin som går på Ubuntu. Vel jeg bruker Win XP og kommer neppe den nærmeste framtiden til å gå fult over til noen linux versjon. Jeg tenkte det kunne være en ide å se litt på noen andre versjoner av Linux. De jeg har brukt er Ubuntu og litt Red Hat for en del år siden. Jeg hadde også lyst til å ta en titt på Windows 7 RC1 som nettopp har kommet. Jeg tar ikke sjanse på å installere det over min harddisk med XP så en virtuell maskin er lurt.

Etter litt fram og tilbake installerte jeg Virtual Box. Installasjon er enkelt men så måtte man velge noen forskjellige OSer. En ting som er fint er at man trenger ikke bruke en CD/DVD for å innstallere et OS men kan gjerne bruke et ISO image som ligger på harddisken. Det siste er veldig praktisk når en skal innstallere Linux versjoner som blir lastet ned.

Flere OS brukte

Flere OS brukte

Her er følgene OS brukt med Win XP som verts OS:

  • Ubuntu
  • OpenSuse
  • Fedora
  • OpenSolaris

Alle disse gikk greit å installere på en virtuell maskin. Hva som ikke alltid var enkelt var å få til å bruke stor oppløsning. Å bruke 4 maskiner samtidig kan lett bli forvirrende. Man har da opp til 5 muspekere på skjermen samtidig. For å skifte tilbake til hovedmaskina brukes høyre CTRL tast. Det er litt problemmer med programmer som vil legge seg over andre programmer selv om de er aktive slik som Oppgavebehandling. Dette ga vanskelig kontroll av den delen av skjermen.

Av Linux versjonene så må jeg si jeg likte Ubuntu best men det må jeg si kan være fordi den er jeg vant til å bruke fra før. Jeg prøvde også Windows 7 RC1det gikk også veldig bra, selv om jeg nok kommer til å trenge en stund med å bli vant med det.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

