Publisert av: pertm | 31.05.09

Backup i skyen

Man hører stadig vekk at backup i skyen er det som kommer til å bli det store innen lagring. Jeg er litt skeptisk til det, særlig folk som sier at man skal ha informasjonen bare i skyen. Det siste synnes jeg høres veldig risikabelt ut. Jeg bruker selv carbonite og er fornøyd med den. Ved en kræsj av min PC som førte til at jeg måtte installere XP på nytt så funket de bra.

Så kom jeg på at jeg for noen år siden hadde brukt Streamload som senere ble til MediaMax. Jeg fant enkelt MediaMax, men etterhvert fant jeg ut at det ikke har noe med det selskapet som jeg hadde lastet opp filer til. Etterhvert fant jeg ut at MediaMax hadde blitt The Linkup som igjen var gått konk. Så de filene jeg hadde lastet er sannsynligvis slettet. Ikke det at det gjør meg så mye siden enten har jeg dem andre steder eller så er det ikke lenger interessant.

Så fant jeg ut at de hadde uheldigvis slettet en stor del av dataene de hadde for kunder i et uhell. Hvor vidt det var et uhell eller ikke er umulig å vite. Sannsynligvis er det vel snakk om filer til brukere som var vel en petabyte eller mer tilsammen som ble slettet.

Nå ved nærmere ettertanke var det kanskje ikke så rart til at det gikk dårlig. Man fikk lov til å laste opp så mye man ville etter bare å registrere seg uten å betale. Skulle man laste ned filer så måtte man betale for mer enn 100MB per måned. Slik var det mange som lastet opp mange gigabyte og betalte ingenting mens de hadde stadig flere terabye som ble lagret.

En del av selskapet finnes fortsatt som Nirvanix. Det er et selskap jeg ikke kommer til å ha noe med å gjøre. Det kan være uten at det er mulig å finne ut at de var bak det slettingen av all den dataene. Det viser i det minste at en bør være forsiktig med lagring i skyen, og helst lagre filer flere steder.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

